Dragon Age: Origins


能力値

筋力(Strength)

Greater strength increases the base damage from all weapons except crossbows and mages' staves, and along with dexterity, determines whether a melee attack is successful. Strength also contributes to a character's physical resistance and influences the intimidation side of the Coercion skill.
(説明書より抜粋)

意訳:筋力はクロスボウと魔道士の杖を除く全ての武器によるダメージの基本値を底上げする。また、器用さと共に、近接攻撃の成否(命中率)を左右する。筋力はキャラクターの物理耐性も強化し、説得における脅迫の効果に影響を及ぼす。

物理ダメージのベースになる重要な能力値です。ダガーや弓矢のような刺撃系の武器は器用さによるダメージボーナスが付きますが、それでも筋力がダメージのベースであることには変わりません。したがって、戦士、ローグ共に必要になります。

筋力はダガーを除く近接武器や重装防具の装備資格にもなるため、戦士にとっては最重要の能力値とも言えます。物理耐性に関する影響はそれほど意識する必要はありませんが、脅迫を成功させたい場合は、筋力が影響することに留意しておきましょう。

筋力の影響

  • 物理ダメージの基本値(クロスボウ、杖以外)
  • 近接攻撃の命中率
  • 近接武器や重装備の装備資格
  • 物理耐性
  • 脅迫の成功率

器用さ(Dexterity)

As the primary component of a charater's defense score, dexterity helps sidestep attacks entirely. Along with strength, dexterity also contributes to the melee attack score, which determines whether a swing connects with its target. For ranged weapon, dexterity is the only attribute that contributes to the attack score. Greater dexterity also increases the damage inflicted by piercing weapons like daggers and arrows, since the character is able to maneuver the weapon's tip more deftly. Finally, dexterity contributes to physical resistance.
(説明書より抜粋)

意訳:キャラクターの回避率の主要素である器用さは、敵の攻撃を回避し反撃するのに最も役立つ。筋力と共に近接攻撃の命中率に寄与し、命中率は攻撃の成否を決定する。遠距離攻撃武器にとっては、器用さが命中率に影響する唯一の能力値である。器用さが高いと武器の尖端をより効果的に扱えるので、ダガーや弓のような刺撃武器によるダメージも増大する。器用さは物理耐性も強化する。

回避率と遠距離攻撃の命中率を決定する唯一の要素となるため、軽装のローグや弓を扱うキャラクターにとっては、器用さの強化が必須になります。

命中率は筋力によっても補われるので、弓を全く使わない戦士は強化しなくても構いませんが、器用さを強化しないと回避率が成長しないため、その場合は重装備などで防御力を補う必要があるでしょう。

また、器用さはダガーや弓によるダメージを補強するので、弓やダガーをメインに扱うローグは、筋力より器用さに多めにポイントを振るといいでしょう。

器用さの影響

  • 回避率
  • 近接攻撃の命中率
  • 遠距離攻撃の命中率
  • 弓やダガーの装備資格
  • ダガーや弓矢のダメージの補強
  • 物理耐性

精神力(Willpower)

Willpower affects the size of the pool of mana or stamina that a character can draw from to power spells or talents. This makes it essential for mages, but also very helpful for warriors or rogues who use talents frequently. Willpower also contributes to a character's mental resistance.
(説明書より抜粋)

意訳:精神力は魔法やタレントを行使するための源泉となるマナやスタミナの最大値に影響する。そのため、精神力は魔道士にとって不可欠な要素となり、タレントを頻繁に使う戦士やローグにとっても、非常に役立つ要素となる。また、精神力はキャラクターの精神耐性を強化する。

上記の通り、精神力を強化することでマナやスタミナの最大値が上昇するので、どのクラスにとっても重要な要素になります。

精神力の影響

  • スタミナ・マナの最大値
  • 精神耐性

魔力(Magic)

Unsurprisingly, mages gain the most benefit from a high magic attribute; the magic attribute's modifier determines the mage's spellpower, which in turn governs the magnitude of a spell's effect, including damage. For characters of all classes, the magic attribute also increases the effectiveness of healing poultice, potions, and salves. A high magic score is requried to wield high-level staves or learn certain spells. Magic also contributes to mental resistance.
(説明書より抜粋)

意訳:当然のことだが、魔道士は高い魔力から最大限の恩恵を蒙る。魔力によって魔法攻撃力が決まり、魔法攻撃力によって魔法効果の威力(ダメージなど)が決まる。どのクラスのキャラクターも、魔力が高いと回復薬やポーション、軟膏の効果が上昇する。強力な杖を装備したり、特定の魔法を習得するためには高い魔力が必要とされる。魔力は精神耐性を強化する。

魔道士にとっては魔法の習得やダメージ直結する不可欠な要素です。他の能力値を後回しにしても魔力を優先的に成長させる方がよいでしょう。回復薬の効果に関してもその影響は大きく、魔力が高いキャラクターなら終盤でも回復薬(小)で十分なほどです。ただ、そのためだけに戦士やローグが魔力にポイントを割くのは非現実的です。

魔力の影響

  • 魔法効果の威力
  • 杖の装備資格
  • 回復薬、ポーション、軟膏の効果
  • 精神耐性

狡猾さ(Cunning)

Characters cannot learn advanced skills unless they possess great cunning, so this attribute is useful for any characters who wishes to use skills effectively. It is doubly important for rogues, since many of their class-speciffic talents are greatly improved by high cunning. Cunning helps characters identify weaknesses in opponents' armor, increasing the armor penetration score, and also contributes to mental resistance and the persuasion side of Coercion.
(説明書より抜粋)

意訳:狡猾さが高くなければ高度なスキルを習得できないため、スキルを効果的に使うことを望むいかなるキャラクターにも役立つ。ローグの専用タレントは狡猾さによって強化されるものが多いため、ローグにとってはさらに重要である。狡猾さによって敵の装甲の弱点を発見しやすくなるため、防御貫通が強化される。また、精神耐性や説得の成功率を上昇させる。

狡猾さはほとんどのスキル習得の条件となっており、当該スキルを習得するためにはある程度狡猾さを上げる必要があります。その他への影響についてはあまり神経質に考える必要はないでしょう。

狡猾さの影響

  • 多くのスキルの習得条件
  • 防御貫通
  • 精神耐性
  • 説得
  • ローグ専用スキルの効果

丈夫さ(Constitution)

Every point in constitutuion increases a character's health score, allowing more damage before the character falls on the battlefield. It is thus important for all characters on the front lines of combat. Constitution also contributes to physical resistance.
(説明書より抜粋)

意訳:丈夫さに振り分けたポイントは全てキャラクターのHPに加算され、戦場で倒れるまでに、より多くのダメージに耐えることができるようになる。したがって、前線で戦うキャラクターにとって重要となる。丈夫さは物理耐性も強化する。

解説の通り、HPを上昇させる効果があるため、戦士系のキャラクターは丈夫さにある程度ポイントを割くとよいでしょう。

丈夫さの影響

  • HP
  • 物理耐性