Oblivion Modding


『1AC Julienne』(v7.0)

Julienne最新版リリース

Click here to read in English

Version 7.0

コンパニオンmod『1st Alchemy Companion Julienne』の最新版です。

今時オブリビオンの mod に需要はないかもしれませんが、この mod を入れて久しぶりにオブリビオンを遊んでいると、色々と修正したい部分が目につきました。

もう大昔のことですが、自分で作った mod なので、問題点を修正して新要素を追加してみました。本当に今更ですが、今でもオブリビオンをプレイしている方がいれば、よかったら試してやってください。

mod概要

最新版では、コンパニオンをもう2名と旧バージョンに無かった新要素を追加しています。旧バージョンから引き継いでいるコンテンツについては、旧パッケージ内にあるマニュアルを読んでいただければいいのですが、多分読むのが面倒だと思われるので、必要事項をゲーム内マニュアルに全て書きました。

mod をインストールした時にキャラクターの所持品に追加されるマニュアル本『1st Alchemy Companion Julienne』を読んでいただければ、mod の全機能についてわかるようになっています。とりあえず、Quick Instruction だけ読んでいただければ、始められるようになっています。

ただし、記述は全て英語なので、分かりにくい場合は同梱のクイックマニュアル (日本語) をご利用ください。

また、以下に mod の概要を記載しておりますが、同じ内容を readme にも記載しています。ダウンロードしてから詳細を確認される場合は、先にこちらからファイルをダウンロードして書庫内にある readme とクイックマニュアルを参照してください。

新要素①:トレーニング

メリッサに戦闘トレーニングを依頼できるようになりました。威力が低い練習用の装備でメリッサと実際の戦闘を行うことによって、戦闘スキル (刀剣や防御など) を鍛えることができます。

Tacticsのトピックからトレーニングを選択して実行します。練習用武器と防具はトレーニング開始時に自動で追加・装備され、終了時に自動的に削除されます。トレーニングを終了したい時は、メリッサに話しかければ自動的に終了します。

なお、メリッサは他のNPCと同様、勝手に最強の武器を装備してしまうので、トレーニングの前にメリッサの所持品から武器を全部取り出しておいてください。また、通行人が模擬戦闘に巻き込まれないように、誰もいない砦などで行うことを推奨します。

新要素②:軍団結成機能

あらゆるNPCを仲間にしたり、あらゆるNPCとアイテムを交換できるようになるスペルを追加しました。ジュリエンヌの店の二階にある箱の中にある『Battle Formation』という本を取ると、自動的にスペルを習得します。

新要素③:ゲーム内リファレンス

全スキルトレーナーのロケーションと、黒魂石を作成する方法を記載した本を追加しました。この手の情報はWebで簡単に見つかりますが、毎度Webを検索するよりゲーム内で調べられるほうが便利だと思うので作成しました。ジュリエンヌの店の二階にある箱の中に入っています。

新要素④:難易度設定拡張

難易度設定を拡張して、レベル制限と報酬支払を同時に選べるようにしました。従来は、コンパニオンを仲間にするための条件として、レベル制限を設けるか報酬を支払うかのいずれか一方しか選択できませんでした。最新版では、レベル制限を設けつつ報酬も支払わなくてはいけないという難易度を設けています。

新要素⑤:士気

報酬を支払う設定の場合、コンパニオンの士気が上昇し、動きが良くなるようになりました。

新要素⑥:追加コンパニオン

元からいるジュリエンヌ達とは別に、剣士のノワール (Noire) と 魔術師のアマランス (Amaranth) という2名のコンパニオンを追加しました。

ノワールは日中、帝都 (IC) 周辺をパトロールしていて、夜になると帝都エルフガーデン地区 (IC Elven Garden) のKing and Queen Tavernに帰ってきます。日中の行動半径を広く設定してあるので、夜にKing and Queen Tavernで捕まえるほうがよいでしょう (夜1時以降推奨)。

アマランスは日中、帝都商業地区 (IC Market District) の書店First Editionで時間を過ごしており、夜になると帝都タロス広場 (IC Talos Plaza) のTiber Septim Hotelに帰ってきます。

この新キャラクター達はジュリエンヌ達のような才能や特技を持っていない普通の冒険者であり、戦闘能力は平凡で初期装備は貧弱です。 このようなキャラクターを追加した理由は、天才集団である (という設定の) ジュリエンヌ達の存在が便利すぎて、ゲームが簡単になりすぎてしまうことに気付いたからでした。

もともとmodというものは、ユーザーが自分の不満を解消するために作成されることが多く、このmodも例外ではありません。ジュリエンヌ達には、私が10年前のプレイ中に感じたゲームへの不満を解消するための機能が盛り込まれています。

しかし、10年経った今、もう一度オブリビオンの世界を初めから新鮮な気持ちで楽しもうと思ってプレイしていると、ジュリエンヌの錬金術サービスや、他のキャラクターの高い戦闘能力と強力な装備は、試行錯誤の楽しみを奪ってしまうのでした。

強敵に苦戦したり、アイテム不足や資金不足に悩んだり、中途半端な武器の使い道を模索したり、初めてプレイした時に楽しんだ「バニラ」なオブリビオンをもう一度楽しみたい、普通の従者と一緒に苦労しながら冒険したい、というコンセプトで、ノワール (Noire) とアマランス (Amaranth) を作成しました。

この二名は難易度設定のレベル制限や報酬支払の影響を受けないので、いつでも好きな時に無償で仲間にすることができます。

ただし、能力も装備も平凡なので、強い装備を用意したり、こまめに回復してやる必要があります。もちろん、決して弱いわけではないので、装備さえ整えてやれば十分活躍することができます。

新要素⑦:新商店

旧バージョンから存在するジュリエンヌの錬金術ショップとは別に、帝都の闘技場の入口付近に新しい商人を追加しました。新商人のアミリス (Amyris) の店に商品は無く、リスポーンによる在庫補充もありません。買取専門の商人です。

また、リスポーンが発生しないことにより、プレイヤーが売った品物がそのまま商品となって消えずに残るので、いつでも好きな時に買い戻しが可能です。シロディール版ボルタック商店というわけです。

※ボルタック商店を知らない方は、気が向いたらWebで検索してみてください。だいたいどういうシロモノか分かってもらえると思います。

普段の冒険中、大量に手に入ってくるガラクタを商人に売ってゴールドに変えると思いますが、後で買い戻したくなったり、後で使うために一応キープしておきたいことがありますよね。そういう時のためのお店として実装しました。

また、のちのち在庫が大量になりすぎて商品の閲覧に一苦労という事態にならないとも限らないので、好きな時に在庫を一掃できる機能も付けておきました。

こんな感じのなかなか便利な店なのですが、注意点もあります。ゲームバランスと他の商店の存在意義を考慮して、アミリスの商才スキルは達人レベル (Master) に設定してあります。容赦なくボッタクルのでご注意ください。

また、在庫を一掃する際は、損害補填として5000ゴールド要求されます。ボルタック並みにアコギな店なので、上手に使ってやってください。

ちなみに、アミリスは前項で紹介したノワールやアマランスと同じく冒険者でもあります。好感度が一定以上(95以上)になると、冒険に連れ出すことができます。また、プレイヤーに同行中、メリッサと同様の戦闘トレーニングを依頼できます。

新要素⑧:馬

不死属性付きで水上歩行できる馬を2頭追加しました。この馬をプレイヤーの近くまで瞬間移動させる鍵も用意しています。チュートリアルの下水道から出てすぐの場所に置かれているRogue's Sackの中に鍵が入っています。

ややチートかもしれませんが、デフォルトの馬は戦闘に巻き込まれてすぐ死んでしまうので、これくらいは許容範囲ですよね? 水上歩行はおまけです。

改良①:校正

旧バージョン作成時に協力してくださったネイティブの方のおかげで、既存キャラクターのセリフは校正済みでしたが、本や巻物などのテキストは未校正のままでした。

今読んでみると、10年前に書いた英語はひどいもので、意味が分かりにくいものもあったので、本や巻物の英文を全て自分で校正しました。現在の英語力も十分ではありませんが、少しはマシになったかと思います。

改良②:テレポート鍵

旧バージョンでは、コンパニオンをテレポートさせるクリスタルを実装していましたが、同じ効果の鍵を追加しました。クリスタルでも良かったのですが、Miscカテゴリに属しているため、Miscカテゴリのアイテムを売却中に誤って売ってしまうのがネックでした。鍵にしたので、もうそういう心配はありません。

オマケ①:タマネギ強化+α

modが入っていないオリジナルのオブリビオンにも、デフォルトで従者 (熱狂的なファン、闇の一党の新人、大学の見習い) が存在しますが、弱すぎてすぐに死んでしまいます。

全く役に立たないので誰も仲間として使っていないと思うのですが、彼らを強化したら面白いのではないかと思い立ち、レベル・スキル・装備をCSで調整してそこそこ使えるくらいにしました。

装備も適当に強化しておきましたが、自分で装備を与えたい場合は、新要素②で述べた『Battle Formation』という本で習得できるアイテム交換スペルを使用してください。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインのespと一緒に Oblivion Follower Fix.esp も有効化してください。

オマケ②:魂石の容量拡大+α

デフォルトの魂石の容量が少なすぎると思うので、容量を約5倍にする mod を用意しました。エネルギーが5倍長持ちするようになります。

また、付呪の際に制限がかかる最大効果値の上限を約20%ほど上げました。わずかではありますが、少しだけ威力が高い魔法武器を作れるようになります。

ただし、ゲームバランスを考慮して、魂石の値段を5倍に設定してあります。ダンジョンなどで発見した場合はお得ですが、店で購入する場合は通常の5倍の代金を支払う必要があります。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインの esp と一緒に Larger Soul Gems.esp も有効化してください。

オマケ③:スキル成長率の調整

機能

デフォルトでは普通にプレイしていると特定のスキルばかり伸びて一部のスキルが全く伸びないので、成長率を変更する mod を用意しました。特定のスキルを上昇させるために同じ行動を何度も繰り返すことをしなくてもよくなります。具体的には以下の設定になっています。

・破壊魔法と回復魔法は幻惑魔法や神秘魔法と同じスピードで成長します。
→魔法系の仲間ということで統一

・弓術は1ヒットあたり刀剣の4倍の経験値を獲得します。
→弓を引き狙いをつけて矢を放つ一連の動作の間に最低4回は剣を振るえると思うので

・開錠は話術と同じスピードで成長します。
→ミニゲーム系の仲間ということで統一

・軽業は単純にオリジナルの3倍のスピードで成長します。
→普通にプレイしているとわざわざ高所から何度も身投げしないといけないので

・鍛冶の成長率を2倍にし、錬金術を鍛冶と同等の成長率まで低下させます。
→クラフト系の仲間ということで統一

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインの esp と一緒に Skill Advancement Fix.esp も有効化してください。

競合について

このmodは獲得経験値量のみに変更を加え、レベルシステム自体には手を加えないので、『Kobu's Character Advancement System』や『Smarter Mercantile Leveling』 と同時に使用できます。

今のところ私個人のプレイにおいては問題は発生していませんが、同時使用する際は、念のためこのmodのロード順を上記の mod より後にしてください。

オマケ④:トレーニング回数(ほぼ)無制限

デフォルトでは1レベルにつき5回までしかスキルトレーニングを受けられないので、機会が勿体ないからという理由で、ついつい不要なスキル訓練まで受けてしまいがちです。

そういう不便を解消する目的で、1レベルにつき2000回まで訓練が受けられる mod を用意しました。好きな時に好きなだけ訓練してもらえるようになります。

ただし、ゲームバランスを考慮して、訓練代金は5倍に設定してあります。例えば、通常なら200Gで済むところを1000G払わないといけません。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインの esp と一緒に Patient Tutors.esp も有効化してください。

オマケ⑤:ファストトラベル無効 (要注意!)

趣旨

ファストトラベルを無効にする mod も用意しました。これを導入すると、徒歩か馬でしかどこにも行けなくなります。当然、移動を計画的に行わなくてはならなくなるでしょう。

普通に考えると、不便が押し付けられるだけの無意味なmodかもしれませんが、無制限にファストトラベルできると、どうしても一番便利な場所 (帝都商業地区など) にばかりにしか行かなくなってしまいますよね。

何度ニューゲームからやり直しても、いつも同じ場所ばかりに行って、広い世界の一部のエリアにしか行かないのはもったいないので、強制的にファストトラベルできないようにしました。

もちろん、デメリットを押し付けるだけではなく、ちょっとしたメリットも用意してあります。ファストトラベルができない代わりに、スタミナとマジカの回復速度が50%上昇します。これは、新鮮な空気と野草の芳香を吸いながら適度な運動をすることによって脳と体が活性化しているんだ、とでも解釈してください。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインの esp と一緒に Not Very Fast Travel.esp も有効化してください。

注意!

この mod をインストールして訪れた場所からは、永久的にファストトラベルできなくなります。その設定はこの mod をアンインストールしても残ります。一度でもこの mod を入れた状態で訪れた場所では二度とファストトラベルできません。この mod を導入する場合は、2度とファストトラベルするつもりがない、新しいセーブデータで始めていただくことを強く推奨します。

オマケ⑥:宿泊ボーナス

オブリビオンの世界には現実世界ようにホテルや宿屋が存在し、中にはかなり雰囲気の良いホテルもありますが、待機すれば無料で回復できるのにわざわざ宿泊することはほとんどありません。この残念な仕様を修正するmodを用意しました。

この mod をインストールすると、ベッドで一定時間以上休んだ場合、起きてからしばらくの間、体力の自動回復能力 (リジェネ効果) を獲得し、マジカ・スタミナの自動回復量が上昇します。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインのespと一緒に Necessary Luxury.esp も有効化してください。

オマケ⑦:各種犯罪への厳罰化

1000ゴールド払えば殺人ですら許される社会なんていけませんよね。ということで、シロディール法を厳罰化する mod を用意しました。具体的には、以下の罰金体系となります。

  • 傷害  :10,000 (攻撃1回につき400加算)
  • 脱獄  :5,000
  • 殺人  :100,000
  • スリ  :2,500
  • 馬泥棒 :5,000
  • 不法侵入:2,500

さらに、罰金を払わずに賞金がかかっている状態で逃走中は、犯罪者として忌み嫌われます。具体的には、魅力、商才、話術が0まで低下します。その代わり、善良な市民である間は、魅力、商才、話術に多少のボーナスが得られます。

これは別ファイルにしましたので、導入するかどうかは任意です。導入する場合は、メインの esp と一緒に Crimes and Punishments.esp も有効化してください。

ダウンロード

こちらのページからダウンロードしてください。アクセスして2~3秒すると表示される「ダウンロード」というラベルのボタンをクリックしてください。ダウンロードのために Dropbox のアカウントを作る必要はありません。登録フォームウィンドウを閉じればダウンロードボタンが表示されています。

インストール

まず、旧バージョンをご利用の場合は、先にアンインストールし、関連ファイルを削除しておいてください。この最新版のアーカイブには、旧バージョンのパッケージも一応そのまま残してありますが、解凍もインストールも不要です。

下記のファイルとフォルダを [Oblivion/Data] フォルダにコピーして、espファイルを有効化してください。

必須のファイル・フォルダ

  • 1stAlchemistCompanionGirl.esp
  • meshes
  • textures
  • sound

任意のファイル

  • Oblivion Follower Fix.esp
  • Larger Soul Gems.esp
  • Skill Advancement Fix.esp
  • Patient Tutors.esp
  • Not Very Fast Travel.esp
  • Necessary Luxury.esp
  • Crimes and Punishments.esp

Not Very Fast Travel.esp の導入には細心の注意をお願いします!まだ詳細説明に目を通していない場合は絶対に使用しないでください

必要ファイル・競合

別途用意していただくファイルはありません。必要なものはすべて同梱されています。また、現在のところ、競合はないと思います。ひょっとするとコロールのセルに変更を加えている mod とは競合があるかもしれませんが、多分大丈夫でしょう。

初回起動時における注意事項

このmodは初回起動時にオプションのセットアップメニューを自動で表示します。

その機能が一部の mod の自動セットアップメニュー機能と競合します。『Smarter Mercantile Leveling』や『Kobus Character Advancement System』が自動セットアップメニュー付の代表的なmodです。

もちろん、こういったmodと同時に使用すること自体に全く問題はありませんが、同時に初回起動を迎えるとセットアップメニュー同士が競合し、正しく初期設定が行なえません。

先にこのmodをインストールして自動セットアップメニューでの初期設定を終えてから他のmodをインストール・セットアップするか、その逆を行ってください。

この mod だけ単独でインストールと初期設定を行っていただくのが理想的です。初回起動のセットアップさえ無事に終われば、以降、他のmodとの競合を心配する必要はありません。

セットアップ中のトラブルでオプション設定に問題が発生した時は、初めの下水道の入口に置いてある Rogue's Sack という袋の中にある再設定用のクリスタルを使用して再セットアップしてください。

クリスタルを取り出してインベントリを閉じ、しばらくすれば (2秒~5秒くらい) 、自動的にセットアップメニューが表示されます。クリックしたりする必要はありません。複数の項目を再設定する場合は、念のため1つずつ取り出していただくほうがよいと思います。

日本語化について

約10年前、有志のご厚意でこの mod の日本語化パッチを作成・公開していただきましたが、それが問題なく適用できるのは、おそらく Version 6.4 以前のものだと思われます。

この最新版では、新要素を多数追加したり旧テキストの校正を行ったので、新たに翻訳を要するコンテンツ (新キャラクターのセリフ・新書籍) が増えています。そのため、日本語化パッチを適用しても、一部英語のままになったり、原文と異なる表示が出ると思います。

日本人が作った mod に日本語化パッチを当てるというのもおかしな話だと思われるかもしれませんが、私自身が初めから日本語で開発するか日本語化パッチを作成すればいいという問題でもないのです。

もともと PC 用の Oblivion には日本語版が存在せず、日本語でプレイしたり日本語化パッチを作成するためには、ユーザーメイドの特殊な環境が必要でした。

日本語環境をインストールすることによって発生する問題も多少存在するため、現在でも私のシステムには Oblivion を日本語でプレイ (mod開発) するための環境がインストールされていません。

こういう事情ですので、一部適用外ではありますが、過去に有志の方が作ってくださったパッチを使用していただくか、英語のまま使用していただくということで、ご理解いただけると幸いです。

利用規約

下記の許諾と免責に同意していただいた上でご利用ください。ご利用になった場合は、許諾と免責に同意していただいたものとします。

許諾

  • version 6.4 (旧バージョン) 以前のコンテンツは改変・再配布していただいて構いません
  • version 6.4 (旧バージョン) 以前のコンテンツを利用して新しいmodを作っていただいても構いません
  • 私的利用の場合は、自己責任で最新版 (version 7.0) を改変していただいて構いません
  • 改変の有無にかかわらず、最新版 (version 7.0) の再配布はご遠慮いただけると幸いです
  • 改変・再配布・コンテンツ利用される場合は、readme のクレジット欄の記載を必ず添付してください

最新版はまだ試験段階であり、mod の主要部分に変更を加えてあるので、予期しない問題が発生しないとも限りません。念のため、再配布はご遠慮ください。ご理解いただけると幸いです。

免責

modの安全性には注意しておりますが、安全性を保証できるものではありません。セーブデータのバックアップを行ったうえで、自己責任でご利用ください。このmodをご利用になったことで如何なる事態や損害が発生したとしても当方に責任は無いものとします。

クレジット

Version 7.0

Bethesda Softworks:TES IV: Oblivion, TES Construction Set
下記の皆さん:Version 6.4 のコンテンツ作成にご協力ありがとうございました
Amaranthine (Quistena・Pela・PaleOrchid):作者です (私)

Version 6.4

Bethesda Softworks:TES IV: Oblivion, TES Construction Set
Electrovoiceさん:校正・アイデア・英語指導
Greenwardenさん:校正・アイデア・英語指導
Acidoangelさん:Cute Elves
Babeさん:Babe Hair
Namiさん & I_Raimさん:爆薬用のボトル
Ozmoさん:Indigo Armor
Petrovichさん:UFF Black Courtesan Dress
Renさん:Ren Beauty Pack
The NifSkope Team:The Nifskope
あまねさん:テスト・バグレポート・アイデア
Guabaman58さん:テスト・バグレポート・アイデア
Jackal32さん:テスト・バグレポート・アイデア
Jhorrie65さん:テスト・バグレポート・アイデア
Junaさん:テスト・バグレポート・アイデア
LoRd KoRnさん:英語指導
PunisherX100さん:アイデア
Mbvさん:アイデア
煉瓦さん:バグレポート
Rpsnowさん:英語指導
Praecoxさん:競合レポート
Sabya123さん:サポート
Sheppard (Treil829)さん:サポート
ShinraSoldiers3さん:アイデア
Sir_Thomasさん:サポート
Usprivateerさん:サポート
XENさん:英語指導
Amaranthine (Quistena・Pela・PaleOrchid):作者です (私)

あとがき

当時 (約10年前) この mod の制作に協力してくださった方、Oblivion というゲームを通して仲良くしてくださった方、ありがとうございました。また、急にコミュニティから姿を消すことになってしまい、申し訳ありませんでした。

他の記事でも触れましたが、当時リアル・ネットでの不可解なトラブルに巻き込まれ、さらにPCの故障が重なり、みなさんと連絡を取ることすらできない状況に陥っておりました。

ここを読まれることはないかもしれませんが、みなさんの前から姿を消すことは私の本意ではなく、やむをえない事情であったことをこの場を借りてお伝えさせていただき、当時開発の断念を余儀なくされ、中途半端な状態で放置せざるを得なかった mod の一応の完成をここにお伝えする次第です。

FAQ (よくある質問)

最後に 1st Alchemy Companion Julienne の隠し要素についての補足説明を記載しておきます。前投稿で少し触れたのですが、当時急に mod 制作をやめることになってしまったので、サポートも何もできなまま放置状態になってしまったのが唯一の心残りでした。

もちろん、現在 Oblivion をプレイしている人はほとんどいないでしょうし、プレイしている人がいても無名のコンパニオン mod を使用している人はまずいないと思います。

ただ、ごく稀に、本当にごく稀にですが、フォーラム等でこの mod について質問している人を見かけることがあって、その度にどこかに書いておけばよかったと思いつつ、今日に至ったわけです。

PaleOrchid って誰?

Nexus の Author となっている PaleOrchid は当時使用していた ID ではなく、一度 mod を非公開にした2年後に、この mod の再公開のためだけに新規取得しなおしたものです。したがって、「PaleOrchid」で検索しても、フォーラム内にも、ネット上にもこの mod に関する情報は見つかりません。

ピンチの時に現れる人物の霊の加護を消したい

これは一種のネタでして、下水道入り口にある Rogue's Sack で手に入る Rusty Silver Shortsword が所持品の中に入っている状態でしか発動しません。Rusty Silver Shortsword を捨てるかどこかに保管するかすれば、あの人物の霊は登場しません。mod 自体をアンインストールしなくても大丈夫です。

Mystina が Black SoulGem を受け取らない

Mystina に Black Soul Gem を渡せないというバグがよく発生しているようです。これはこちらの手違いでして、Mystina は特定の Black Soul Gem しか指定の品として認識しないように設定されています。

具体的には、CSで「BlackSoulGemFilled」という Editor ID がついているものしか受け取らないようになっています。したがって、それ以外の Black Soul Gem を持っていくと、魂が満たされていても、偽物だと認識して相手にしてくれません。

「じゃあ、CSで修正しろよ」と言われそうですが、GetItem の Condition が複数のアイテムを指定できるのかよくわからないので、Mystina が受け取ってくれる Black Soul Gem が入手できる場所をお伝えします。

Mystina 達がいる Chorol の Julienne's Alchemy には、店主ですら知らない (という設定の) 地下室が存在します。実はそこを使って最近良からぬ実験している人物がおりまして、その人物のものと思しき (という設定の) Black Soul Gem が地下室の片隅で手に入ります。

それが Mystina が探している Black Soul Gem と一致するものです。元々は Mystina のダイアログのテスト用に使うために配置したものですが、念のため残しておいて良かったです。

地下室への入り口は Diane のカウンターの敷物の下にあります。Diane のカウンターの後ろに立つと、敷物から落とし戸が少しはみ出しているのが見えるはずです。ここから地下室に入れます。Mystina のカウンターの近くにある扉はミスリード用のダミーです。(下図参照)

この地下室に入って正面に、何者かが怪しげな実験をしていたと思しき (という設定の) 作業台があります。その作業台に向かって左側に樽が置かれており、その裏に Black Soul Gem が落ちています。これを Mystina に渡していただければ OK です。

隠しコンパニオンを仲間にする方法

次に、隠しコンパニオンを仲間にする方法について解説します。こちらは、不審者が地下室で怪しげな実験を行っている現場を押さえ、その上で秘密を守ることを約束すると、仲間にできるようになります。地下室の入り口は前項を参照のこと。

不審者が地下室に来るのは夜中の3時から4時 (3:00 am~4:00 am) です。夜中の2時台に店に入って夜中の3時を迎えるのを推奨します。地下室で待ってはいけません。入り口で鉢合わせになって実験現場を押さえられません。その人物が地下に降りてしばらくしてから地下に行きましょう。

以上、やむなく mod を放置することになってから、フォーラム他でよく質問されていた内容に関する補足説明でした。この2017年に、この mod を使って Oblivion をプレイしている人はいないと思いますが、念のため、こちらに情報を残させていただきます。

1AC Julienne [v7.0] [Latest]

Summary

This file is an upgraded version of 1st Alchemy Companion Julienne. Why the new version now? Recently, I started a new game with this mod installed. While enjoying the game, I thought that there was some room for improvement.

I happen to be the author who created this mod about 10 years ago. I fixed the problems and added some new features using the Construction Set. That's why the new version is here, although it took some time to remember how to mod. I know that Oblivion and its mods are now out-of-date, but if you are still playing Oblivion, please give this mod a try.

Introduction

The latest version (7.0) provides two more companions and some more features in addtion to the content of Version 6.4 or older. The information about all the features of this mod are available in the manual of this mod, but I thought that most of you would get bored of reading.

I wrote down everything on an in-game book so that you can access necessary information anytime while playing. In the first run of this mod, the book '1st Alchemy Companion Julienne' will be added to your inventory. Open your inventory and read the Quick Instruction section of the book, and you will learn the summery of this mod. You only have to read other sections when the need arises.

The improvement and addition are as follows, but you can also check them in the readme and the in-game manual. If you would like to get the file first and check the information later, click here to download.

Addition 1: Combat Training

Melissa the assassin now offers combat training. Her training is real combat with practice gear, where you can gain EXP as in real fight. You can ask her to train you in the Tactics topic. For further information, see 'Combat Training' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Addition 2: Build Your Troop

Now available are powers that allow you to command NPCs. You can now ask any NPC to join your journey. You can also trade with any NPC. For further information, see 'Build Your Troop' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Addition 3: Reference Books

Books about skill trainers and black soul gems are now available. As you know, that information is available on the web, but I thought it would be best to have in-game books about the locations of skill trainers and black soul gem altars. The books can be found in a chest on a table upstairs in Julienne's shop.

Addition 4: New Difficulty Options

You now have new difficulty options, where you can choose level restriction and daily allowance at the same time.

Addition 5: Morale

Daily allowance now raises companions' morale, making them more reliable combatants. For further information about how it works, see 'Morale' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Addition 6: Extra Followers

Besides Julienne and her friends, the latest version adds two potential companions (Noire and Amaranth). They are just ordinary adventurers with no special talents or services. Their skills are mediocre, but you can ask their help anytime, regardless of the difficulty setting. If you would like ordinary people as your allies rather than talented ones, these new companions are for you. For further information, see 'Extra Followers' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Addition 7: Extra Vendor

Besides Julienne's Alchemy shop, the latest version adds one vendor, who does business near the entrance of the Imperial City Arena. The new vendor Amyris has no merchandise and never re-stocks any new goods.

Yes, she is a vendor who only buys your goods. Her container (merchant container in the CS) doesn't have the re-spawn attribute. This means that whatever you sell becomes her merchandise and never disappears. You can buy back whatever you've sold, anytime you like.

In your journey, you get a lot of junk to sell for septims, but have you ever wanted to buy back something, or wanted to store something for later use? That's why her shop exists. It's as if you had Boltac Trading Post in your Cyrodiil. You've never heard of that name? Please google it if you are interested, and you will know what I mean. You can also discard all her merchandise anytime you like, in case her inventory with too many items irritates you too much. Don't you think it's a little convenient?

But be warned. In the interest of game balance, she drives a hard bargain with her Master Mercantile skill, just like Boltac. Use her shop wisely. One last thing, she is also an adventurer like Noire and Amaranth who are mentioned in the previous section. You can invite her to your journey if her disposition is high enough (95 or higher). She also offers combat training as Melissa does. For further information, see 'Extra Vendor' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Addition 8: New Horses

Two immortal horses with water-walking ability are now available. I thought that the hero deserved this small convenience, but if you don't like it, please ignore the horses. For further information, see 'Quick Instruction' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Revision

Thanks to the native English speakers mentioned in the credit section of the old version, most lines of the characters had already been revised about 10 years ago. There was no need to revise them again. Some books and scrolls, however, needed revising because they had remained as I wrote.

My English 10 years ago was so terrible that those books and scrolls could be even confusing. I have revised them all myself. My English is still not good enough, but I hope that they are now a little better.

Improvement

The old versions had already provided crystals that teleport your follower to your current location, but the latest version provides keys with the same effect as well.

The crystals work perfectly, but they have a flaw that they belong in the Miscellaneous section, which often makes you sell them accidentally when you are selling Misc goods to merchants. Now that you have the keys with the same effect, you don't need to worry about that any longer.

Optional Feature 1: Oblivion Follower Fix

The original Oblivion provides several followers by default such as the Adoring fan, the Dark Brotherhood new recruits and the Arcane University apprentices, but as you know, they are too weak to survive your journey together. In short, quite useless, if I may say so.

I suppose that most of you are just ignoring them, but wouldn't it be nice if they get a little stronger? I tweaked their level, skills and equipment in the CS to make them good enough, and created a new esp file.

If you want this fix, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

Optional Feature 2: Larger Soul Gems

This file contains a small mod 'Larger Soul Gems.esp' which makes the capacity of all soul gems 400% larger and the enchant limit 20% higher. They cost, however, five times as much in the interest of game balance. You need to pay much more money when you buy soul gems at shops, while they give much more profit when looted from containers.

If you would like this fix, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it. If you are already using a mod that edits soul gem capacity, deactivate it or put this file after it in the load order.

Optional Feature 3: Skill Advancement Fix

Summary

This file contains another small mod that improves skill advancement. In the unmodified game, your Destruction, Restoration, Marksman, Security, Acrobatics and Armorer improve too slow, unless you try hard to gain EXP for the skills by repeating an associated action so many times. On the other hand, your Alchemy improves too quickly. This file simply fixes the nonsense: some skills improve more quickly, and Alchemy a little slower.

How it works

  • Destruction and Restoration now gain as much EXP per casting as Mysticism and Illusion.
  • Marksman now gains four times as much EXP per hit as Blade. It's because I think that you can wield your sword no less than four times while you draw your bow, aim a target and release an arrow.
  • Security now gains as much EXP per action as Speechcraft. Considering that these skills are for some kind of mini games, I think that you should gain the same amount of EXP per game.
  • Acrobatics now simply gains three times as much EXP per jumping and falling because I find it absurd that careful players gains very little EXP and you need to hurt yourself on purpose for EXP by jumping off a cliff so many times.
  • Armorer now gains twice as much EXP per action, and Alchemy, less EXP to a point where it gains the same amount of EXP per action as Armorer. Considering that these two are some kind of crafting skills, I think that you should gain the same amount of EXP per action.

Compatibility

This mod is compatible with popular leveling system mods such as Kobu's Character Advancement System and Smarter Mercantile Leveling because it only modifies the amount of EXP you gain per action, not modifying the leveling system at all. I've had no problem so far in my actual use. But if you use this mod among them, I recommend that you put this mod after them in the load order, just in case.

If you want this fix, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

Optional Feature 4: Patient Tutors

In the unmodified game, you can only get training five times per level, which often urges you to take lessons of unnecessary skills just because you don't want to lose the chances.

The Patient Tutors mod simply eliminates the inconvenience. You can get training 2000 times per level, which means that you can take lessons of any skill anytime you feel like it. It costs, however, five times as much in the interest of game balance. For instance, you need to pay 1,000 septims for training that would otherwise cost 200 septims.

If you want this fix, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

Optional Feature 5: Not Very Fast Travel (Care must be taken!)

How it works

This file contains another small mod 'Not Very Fast Travel' which removes your Fast Travel ability...permanently! With this file installed, you will no longer be able to fast-travel from anywhere. You can only travel on foot and on horseback.

I think that this kind of restriction sounds like unnecessary inconvenience to most players, but I've found that if you can fast-travel without any restriction, you will probably frequent some places you consider the most useful such as the IC Market. And you will end up visiting only some part of the vast world, no matter how many times you start a new game. To prevent it, this file is here.

Of course, this file doesn't only give the inconvenience but some benefits. While you suffer the inconvenience, your Stamina and Magicka regenerate 50% faster in return. Perhaps, it's because of moderate exercise in fresh air and fragrance of wild flowers?

If you want to use this feature, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

CAUTION!

Once this mod is installed, you will be unable to fast-travel permanently in the playthrough from any place you visit. Even after it's uninstalled, you will still be unable to fast-travel from any location you've visited with it activated. I strongly recommend you only use this file when you start a new playthrough where you will never think of fast-traveling again.

Optional Feature 6: Necessary Luxury

In Cyrodiil, you can rest at hotels and inns as in real life, some of which are really comfortable places to stay in, but actually, who would use them when you can restore your Health, Magicka and Stamina for free by simply waiting? To fix the nonsense, this mod adds a bonus for resting in bed at hotels and inns. With this mod installed, resting in bed for several hours will give you a small regeneration bonus to your Health, Magicka and Stamina for a short time.

If you want to use this feature, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

Optional Feature 7: Crimes and Punishments

In Cyrodiil, you can get away with murder if only you pay 1,000G. It's absurd. Cyrodiil needs severe punishments against dirty criminals. This mod modifies the amount of fines as follows:

  • Assault: 10,000 (+400 per attack)
  • Jail Break: 5,000
  • Murder: 100,000
  • Pickpocket: 2,500
  • Horse Rustling: 5,000
  • Trespassing: 2,500

What is worse (better to good citizens, right?), while you have a bounty on your head, people treat you as such: you will be suffering significant penalties to your Personality, Mercantile and Speechcraft. As long as you are a good citizen, you gain a small bonus to your Personality, Mercantile and Speechcraft in return. Interested?

If you want to use this feature, activate the esp as well as the main esp. If you don't, please just ignore or delete it.

Download

Click here to jump to the download page. Shortly, there will appear a button labelled 'download (Japanese:ダウンロード)'. Click the button and your download starts. You don't need to register to download the file. Just close the registration form, and you will see the button for downloading.

Before Installation

If you are using any previous version of this mod, uninstall it (i.e. deactivate it and delete all its content) before installing the latest version (version 7.0).

This file contains the old package (version 6.4) as is, in case some people prefer it, but there is no need to unzip/install it. Simply ignore or delete the old package if you will use the latest version.

Installation

Copy the following file(s) and folders into the "Data" folder [Oblivion/Data]. Activate the esp(s) as Data file(s) using OBMM or the Oblivion Launcher.

Essential

  • 1stAlchemistCompanionGirl.esp
  • meshes
  • textures
  • sound

Optional

  • Oblivion Follower Fix.esp
  • Larger Soul Gems.esp
  • Skill Advancement Fix.esp
  • Patient Tutors.esp
  • Not Very Fast Travel.esp
  • Necessary Luxury.esp
  • Crimes and Punishments.esp

Again, care must be taken in the implement of Not Very Fast Travel.esp! If you haven't yet read the description about it, DO NOT USE IT.

Requirements

This file contains all requirements. You don't have to get any other files.

Conflicts

In the first run of this mod, set-up menus automatically pop up. The pop-up menus conflicts with other pop-up menus of other mods such as 'Smarter Mercantile Leveling' and 'Kobus Character Advancement System'. This mod is of course compatible with those mods, but do not set up those mods and this mod at once so that their pop-up menus will not conflict with each other. Set up this mod before/after setting up those mod, then you can use them all without any problem. I strongly recommend setting up this mod alone.

If you have trouble getting the menus to work or want to re-set options, use crystal(s) in Rogue's Sack, which this mod adds near the entrance of the Imperial Sewer, exactly where the game begins. Take a crystal and close the inventory, it will soon work automatically (within 5 seconds). There is no need to click it in the inventory. If you wish to re-set two things or more, I recommend taking one crystal and set up one by one, just in case. For further information about the crystals and their location, see 'Quick Instruction' in the in-game manual book '1st Alchemy Companion Julienne'.

Terms of Use

You shall accept and agree to the license and disclaimer below. By using this mod, you are agreeing to be bound by the Terms of Use. If you use and/or redistribute any part of the version 6.4 package or older, you must give credit to all the people mentioned in the credit section of the version 6.4 package.

License

  • You CAN modify and redistribute the version 6.4 package or older.
  • You CAN use any part of the version 6.4 package or older to create your own mod.
  • You CAN modify the version 7.0 package (this file) for your personal use at your own risk.
  • You CAN NOT redistribute the version 7.0 package (this file) or any part of it, modified or not.

This package (version 7.0) is still a prototype, not tested thoroughly. I modified the main part of the mod in the interest of game balance, making it quite different from the old versions. It might cause unexpected problems. Please do not redistribute this package until it is tested thoroughly through my actual use and I allow redistribution explicitly. Your understanding would be greatly appreciated.

Disclaimer

I endeavor to keep my mods safe, but I make no warranties. Please backup your saved data files before installing this mod, and use it at your own risk. In no event shall I be liable for any loss or damage whatsoever arising out of the use of this mod.

Credit

Version 7.0

Bethesda Softworks: TES IV: Oblivion, Construction Set
Everyone below: Content of the version 6.4
Amaranthine aka Quistena, Pela and PaleOrchid: The author (Me)

Version 6.4

Bethesda Softworks: TES IV: Oblivion, Construction Set
Electrovoice: revision, advice
Greenwarden: revision, advice
Acidoangel: Cute Elves
Babe: Babehair
Nami & I_Raim: bottles for bombs and alchemic ingredients
Ozmo: Indigo Armor
Petrovich: UFF Black Courtesan Dress
Ren: Ren Beauty Pack
The NifSkope Team: The Nifskope
Amane: test, support, idea
Catmagnet: test
Guabaman58: support, idea
Jackal32: bug report, idea
Jhorrie65: bug report, idea
Juna: support
LoRd KoRn: revision
PunisherX100: test, idea
Mbv: idea
Renga: bug report
Rpsnow: revision
Praecox: bug report
Sabya123: support
Sheppard (Treil829) : support
ShinraSoldiers3: bug report
Sir_Thomas: support
Usprivateer: support
XEN: revision
Amaranthine aka Quistena, Pela and PaleOrchid: The author (Me)

Many thanks to everyone of you.

Frequently Asked Questions

Never heard of the author's name

'PaleOrchid' is a new account when I re-uploaded the mod two years after I left the community. It's natural that nobody has ever heard of the name. I had been modding via another account. That's all.

How do I make that annoying guy go away?

He only comes to help you out when you are carrying Rusty Silver Shortsword, which is initially placed in Rogue's Sack at the entrance of Imperial Sewer. You may not remember it, but if you have it, you took it from the sack. Just remove it from your inventory by dropping or placing it in a container, and you won't see him any more. You don't have to remove this mod to make him go away. Just remove the sword.

Mystina won't accept my black soul gem

This is my fault. Mystina only accepts a certain black soul gem. Namely the one whose ID on CS is 'BlackSoulGemFilled'. If you bring another type of black soul gem, she gets mad, saying "Bullshit!". As a matter of fact, when I was testing her behavior 10 years ago, I put the type of black soul gem in the basement of Julienne's shop to skip the process, and fortunately left it unremoved. This means, it's still there. You can take and bring it to her for her approval.

As to how to enter the basement and where the black soul gem is, I'd like to refer you to the images below. I'm sure they explain it all.

In case you don't understand, there is a trapdoor to the basement near Diane's desk. If you stand just behind her, you won't miss it. On entering the basement, you will see, just in front of you, a suspicious table where some unholy experiment has been done. You will also see a barrel near the table. Behind it lies a black soul gem. It's the very one Mystina wants. See the images above for the detail.

How do I find the extra companion?

The extra companon is the one who uses the basement for her study of unholy magic. Catch her red-handed, and she will offer her help in return if you promise to keep it secret. The necromancer stays there from 3:00 am till 4:00 am.

I recommend you get to the shop before 3:00 am and kill time there. Shortly, you will see the person show up and enter the basement. Again, you need to catch her red-handed. Don't rush till she goes down there. One last thing, I don't think you are, but should you ever be so very stupid to tell her you're going to report it to the shop owner, I don't suppose you will ever see the sunlight again...

That's it. Thank you so much for enjoying my mod.